Isnin, 6 Mac 2017

5 Cara untuk MEMBUNUH Kereta Kita





Ergh, tajuk memang menakutkan! Sorry tapi ini adalah kenyataan jika kita buat 5 perkara ini.

1. Biarkan je Lampu Check Enjin tu menyala.


Sumber : Google

Sebenarnya kan, bila lampu ni menyala kat dashboard, kita kena dah start gelabah dah. Sebab ni tandanya ada problem kat enjin kita.

So, apa kita kena buat? Teruslah ke bengkel yang kita percaya dan yang kita biasa pergi. Sebab biasanya ini ada kaitan dengan enjin kereta kita. Dannnn, enjin ni kan macam jantung kereta. Apa-apa hal dia terhenti, terus tak boleh gerak kereta kita.

Jangan biarkan lama-lama, takut makin besar masalah dan makin besar poket kita koyak nak membayarnya.

2. Gagal menukar cecair dan penapis.


Sumber : Google

Cecair kereta bukan hanya setakat minyak enjin/minyak hitam je, ada banyak lagi sebenarnya. Minyak ATF, Coolant, Minyak Power Steering dan macam-macam lagi.

So, kita kenalah tahu sedikit tentang minyak atau cecair ni yang perlu ditukar. Takdelah kita main drive je, tetiba kereta breakdown, pastu kena bayar kos pembaikan yang beribu-ribu. 

Penapis pun sama. Ada oil filter, air filter, air-cond filter, ada banyak lagi filters dalam kereta ni. Tugasnya adalah menapis kotoran atau angin. For sure akan kotor dan boleh sebabkan tersumbat.

So, pergilah ke bengkel yang kita percaya dan Google jugak apa yang perlu ditukar mengikut mileage kereta.

3. Abaikan keadaan tayar.

Haaaa, yang ni, bukan hanya bunuh kereta, sesilap kita pun terikut join sama. Sebab tayar adalah benda penting untuk kereta kita. Pernah alami tayar pecah semasa kita drive? Bayangkan kalau kita tengah bawak laju. Memang ngeri lah sebab saya pernah ternampak kemalangan disebabkan tayar pecah.

Sumber : Google
4. Tak Ikut jadual penyelenggaraan.

Semua barang dalam kereta kita ada jangka hayat atau life span. Bila sampai waktunya, ia akan rosak dan perlu diganti. Jadi kita memang kena tahu sedikit ilmu berkaitan kereta. Dan kita kena tahu bila masanya kena tukar barang tu supaya takdelah kita pokai masa kena tukar sparepart kereta.

Selalunya, saya buat bajet BULANAN untuk kereta macam ni.

Bayar bank - RM500.00
Servis kereta -RM50.00
Roadtax insurance - RM100.00
Lain-lain penyelenggaraan - RM200.00

So, kena sediakan RM850.00 sebulan. RM500 bayar bank, lagi RM350.00 tu masuk akaun ASB atau akaun yang lain dari akaun gaji/shopping kita. Sebab selalunya, kalau nampak ada duit, sure saya akan belanja punya.

Servis biasanya 3 bulan sekali, jadi dapatlah kumpul RM150.00 untuk servis. Roadtax insurance, dapatlah kumpul RM1,200.00 untuk setahun. Lain-lain penyelenggaraan dapat RM2,400.00 setahun, boleh tukar tayar atau brake pad atau absorber. Kalau takde benda tukar, rolling untuk tahun depan.

Senang je kan?

5. Tak basuh kereta.

Hahaha yang ni memang terkena kat saya. Selalu malas nak basuh kereta, lelagi kalau nak hujan.

Tapi rupanya, kalau kita biarkan kereta kotor, nanti kotoran tu boleh menghakis kereta kita! Dan boleh buatkan kereta kita BERKARAT pulak.

Dah kena keluarkan duit untuk cat pulak, walaupun kereta kita tak sampai 10 tahun.


Jadi, janganlah kita ni semua pemilik kereta menjadi seorang pembunuh! Sayang dah bayar banyak-banyak, lepas tu tak jaga, belum puas pakai dah kena tukar lain pulak.

Semoga bermanfaat!

FB Page : RAHIM AUTO

1 ulasan: