Sabtu, 5 Januari 2019

KENAPA TINGKAP SAYA TAK BOLEH TURUN NAIK?

KENAPA TINGKAP SAYA TAK BOLEH TURUN NAIK?


Pernah tak, masa tengah nak turunkan tingkap kat Lorong Touch N Go atau kat Drive-Thru, tetiba tingkap tak boleh turun? Atau dah selesai urusan, tetiba tak leh naik? Lepastu pulak, langit mendung cuaca dah gelap hujan dah mula turun rintik-rintik dan kita agak akan menjadi lebat? Aaaaarggggggghhhhh. Memang stress sangat. Dan sebabkan kita menggelabah. Mesti terfikir, kenapa tingkap tak boleh turun atau naik ni?


Jika ini berlaku, anda adalah MANGSA tingkap rosak! 


Kerosakan tingkap ni jarang berlaku, tapi boleh berlaku tanpa amaran. Tetiba je tak boleh turun naik. Takde tanda-tanda tingkap nak rosak pun.


Selalunya, yang cepat rosak adalah tingkap sebelah driver, sebab driver yang selalu gunakan tingkap. Touch N Go, Drive-thru, Access Card, ambil tiket parking dan sebagainya.


"Kereta-kereta yang baru berusia 4 atau 5 tahun pun boleh rosak tingkapnya", kata Tuan Rahim, pemilik Rahim Auto di Shah Alam.


Beliau mengingatkan pemandu terutamanya pemandu wanita yang mengalami masalah tingkap ini agar membawa kereta terus ke bengkel yang dipercayai dengan segera.


Tingkap yang rosak ni boleh mengundang BAHAYA, jadi jika ia berlaku, terus ke bengkel untuk baiki ya uols.


Pernah tak terjadi, kadang-kadang tingkap boleh turun naik, lepastu stuck. Tapi lepas 5 minit, boleh guna balik. Ini mungkin disebabkan motor tu overheat. So, bila dah sejuk sikit, boleh la guna.


Adakalanya, dah turun tingkap, terus tak boleh naik. Atau tak boleh nak turunkan tingkap dah lepastu. Haaaa yang ni kiranya kerosakan kekal.


Biasanya mekanik akan bukak lapik pintu tu dan check apa puncanya tingkap tak boleh naik turun.


PUNCA TINGKAP ROSAK


Biasanya punca tingkap rosak ada 3.


#1 MOTOR (REGULATOR) ROSAK

#2 WINDOW SWITCH ROSAK

#3 MOTOR DAN SWITCH ROSAK


Jika ini berlaku, kalau kita pandai DIY, boleh je beli spare part sendiri dan tukar sendiri. Namun, jika tiada pengetahuan dan pengalaman, carilah bengkel yang dipercayai untuk diagnos punca kerosakan dan terus baiki dengan cepat. Takut pulak jadi macam tikus membaiki labu, makin dibaiki makin teruk rosaknya.

Kereta ni nak pakai lama, paling-paling pun sampai habis bayar, malahan mungkin lebih dari itu.


Kereta adalah ukiran kehidupan seharian kita.

Jika ada sebarang pertanyaan, boleh Whatsapp ke www.wasap.my/601120132276/B

Take care Ladies!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan