Rabu, 28 Oktober 2020

7 Langkah Penjagaan Kereta Sewaktu PKPB atau CMCO

Baru-baru ini Menteri Kanan (Keselamatan) memaklumkan bahawa Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB/CMCO) telah dilanjutkan ke 9 November 2020 di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya. Hm...kita ikut je lah kan sebab taknak la jumlah kes COVID-19 ni semakin mencanak naik. Tapi kan, kita ni boleh lah duduk rumah dendiam, tapi kereta kita ni tak boleh biar diam-diam je kat porch tu. Merajuk dia nanti. Ini 7 Langkah Penjagaan Kereta Sewaktu PKPB atau CMCO.


1. Pilih tempat parking terbaik


Pastikan kita park kereta kita kat tempat yang cerah dan dibawah teduhan. Kalau boleh, pilih parking berbumbung dan elakkan parking kat tempat yang jauh dari orang. Tapi kan, parking kat tempat berumput ni tak sesuai sebab kereta boleh berkarat. Pastu, nanti senang semut masuk ke kereta. Sebaiknya tutup kereta dengan cover.

2. Penuhkan tangki minyak


Minyak petrol sebenarnya boleh tersejat dan tangki kosong kereta yang terlalu lama ditinggalkan, akan berlaku kondensasi. So penuhkan tangki, letak stabilizer untuk elakkan minyak karat dan meruap.

3. Bersihkan kereta


Bersihkan kereta sekurang-kurangnya 3 kali seminggu, kalau tak mampu bersih hari-hari. Gunakan kain basah untuk lap dashboard dan kawasan yang lain. Sekarang ni kan tengah panas kain lap kayangan berjenama Norwex tu, senang je nak lap kereta, cuma pakai air je. Pastikan buang semua sampah yang boleh buat lipas, tikus dan ulat beranak pinak dalam kereta.

4. Check bateri


Buang connection bateri kereta untuk elakkan bateri discharge. Start enjin setiap 2-3 hari dan biarkan enjin panas sekejap. Atau jalan-jalan kejap bawak anak-anak keluar round-round taman perumahan je hahaha.

5. Elakkan guna handbrake

Bila kita tinggal kereta lama sangat, sistem handbrake boleh berkarat. Kalau boleh tahan kereta dari bergerak dengan letakkan sendal saja di tayar. Tapi kalau kita buat tips nombor 4 tu, tak perlu buat tips nombor 5 ni.

6. Jaga tayar


Tayar ni macam kita jugak, kalau tak bergerak lama boleh rosak. Pastikan angin tayar cukup sentiasa dan cuba alih posisi atau pusingkan tayar setiap 3 hari.

7. Tutup semua lubang, valve dan port


Tikus suka masuk dalam kereta buat sarang. Lagi-lagi kalau ada lubang-lubang yang sempit dan selamat untuk dia. Guna tape atau kain untuk tutup untuk ports, vents, valve covers, cylinder heads, intake dan exhaust ports.

8. Insurance


Jangan lupa renew roadtax dan pastikan insurance kereta hidup. Sekarang ni, kita boleh buat online je. Kereta kita tak perlu pun hibernate waktu covid 19 ni. Sekali-sekala, jemput datang servis kereta kat bengkel kami di Shah Alam ni.


Jagalah kereta elok-elok supaya kita tak tanggung rugi besar lepas CMCO ya.

#colleensauto
#tipskereta
#shahalam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan